Pijete puno kave? To bi u nekim slučajevima moglo biti baš ono što je ‘doktor zapovjedio’

Nova studija

U nedavnoj studiji provedenoj u Nizozemskoj otkriveno je da osobe s kolorektalnim rakom koje piju najmanje dvije šalice kave dnevno imaju manju vjerojatnost da će doživjeti povratak te bolesti. Istraživanje u kojem je sudjelovalo 1719 sudionika pokazuje da redovita konzumacija kave može smanjiti rizik od ponovnog rasta kancerogenih tumora u crijevima. Osim toga, čini se da ispijanje više šalica kave dnevno smanjuje šanse za ranu smrtnost kod pacijenata oboljelih od raka debelog crijeva.

Studija je isključila pacijente u uznapredovalim stadijima raka crijeva, ali je uočila značajnu korelaciju između unosa kave i recidiva raka za druge stadije. To je otkriće posebno obećavajuće jer se rak crijeva nakon liječenja ponovno javlja u do 30 posto pacijenata.

Prema rezultatima spomenutog istraživanja koji su objavljeni u časopisu International Journal of Cancer, pacijenti koji su pili najmanje pet šalica kave dnevno imali su 32 posto manji rizik od ponovne pojave raka tijekom otprilike šest godina u usporedbi s onima koji su pili manje od dvije šalice kave dnevno, javlja Zimo.

Istraživanje, koje su vodili znanstvenici sa Sveučilišta Wageningen, također je otkrilo značajnu povezanost između konzumacije kave i ukupne stope smrtnosti. Konzumacija tri do pet šalica kave dnevno povezana je s najvećim smanjenjem smrtnosti od svih uzroka, dosegnuvši približno 29 posto u usporedbi s nižim razinama konzumacije.

Međutim, studija naglašava da pretjerana konzumacija kave možda neće dodatno poboljšati izglede za oboljele od raka i potencijalno može imati negativne učinke na druge aspekte zdravlja. To pokazuje da bi mogla postojati optimalna razina unosa kave koja bi bila korisna za pacijente s kolorektalnim rakom.

Za razliku od prijašnjih studija koje su se usredotočile isključivo na stope preživljavanja, novo istraživanje jedinstveno ispituje utjecaj konzumacije kave na stope recidiva raka među pacijentima s rakom crijeva. Dok prethodne studije nisu otkrile značajnu povezanost između konzumacije kave i recidiva raka, nizozemska studija analizirala je pacijente u različitim stadijima raka crijeva.

Unatoč obećavajućim nalazima, specifični mehanizmi koji stoje iza potencijalnih dobrobiti kave ostaju nejasni. Mehanizmi koji leže u pozadini potencijalnih dobrobiti konzumacije kave na recidiv kolorektalnog raka tek treba u potpunosti razjasniti, ističu epidemiologinja Abisola Oyelere i njezini kolege koji su vodili istraživanje.

Iako je bila riječ o promatračkom istraživanju, studija pridodaje sve veći broj dokaza koji ukazuju na vezu između konzumacije kave i poboljšanih zdravstvenih rezultata. Prethodno istraživanje provedeno u Sjedinjenim Državama također je istaknulo potencijalne dobrobiti kave u smanjenju smrtnosti od svih uzroka kod pacijenata oboljelih od raka debelog crijeva.

Potrebna su daljnja istraživanja kako bi se u potpunosti razumjeli mehanizmi kojima kava može ispoljiti svoje zaštitne učinke protiv ponovne pojave raka. Unatoč tome, rezultati pružaju vrijedne uvide koji bi mogli poslužiti za buduće intervencijske strategije i smjernice za pacijente s kolorektalnim karcinomom.